۱۳۹۵ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

شکایت امیر حکمتی از ایران به خاطر شکنجه در زندان: خوراندن لیتیوم، سلول همیشه روشن و ضربات باتوم
امیر حکمتی، که چند ماه پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی از زندان‌های این کشور آزاد شد، از جمهوری اسلامی برای شکنجه او در زندان، در دستگاه قضائی آمریکا شکایت کرد.
در دادخواستی که وکیل امیر حکمتی روز دوشنبه تسلیم دادگاهی در واشینگتن کرده، این زندانی سابق از "بد رفتاری طولانی مدت و مستمر"ی که که با او طی مدت زندان شده، شکایت کرده است.
بر اساس این دادخواست، امیر حکمتی طی مدتی که در زندان‌های جمهوری اسلامی بوده، "با باتوم الکتریکی از ناحیه کلیه‌ها مورد ضربه قرار گرفته و ساعت‌ها در حالت طاقت فرسا" قرار گرفته است.
حکمتی همچنین می گوید که مورد شکنجه‌های دیگری مثل نگه داشته شدن زیر نور در شب قرار گرفته و به زور به او ماده سمی لیتیوم خورانده شده است.
امیر حکمتی که پیشتر در سالهای 2001 تا 2005 سرباز نیروی دریایی ارتش آمریکا بوده و دارای دو ملیت ایرانی و آمریکایی است، در اوت 2011 برای دیدار با خانواده اش به ایران رفت که از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شد.
او از سوی دستگاه قضائی جمهوری اسلامی به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم شد و سپس حکم او به ده سال زندان کاهش یافت.
حکمتی روز 16 ژانویه پس از چهار سال و نیم زندان به همراه سه زندانی دیگر از جمله جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی-آمریکایی واشینگتن پست، از زندان آزاد شد. در مقابل، آمریکا نیز هفت زندانی ایرانی را از زندان‌ آزاد کرد.
این تبادل زندانی‌ها میان ایرانی و آمریکا، چند ساعت پیش از اجرای رسمی توافق هسته ای ایران و قدرت های جهانی صورت گرفت.
راديو فارسي فرانسه 22 ارديبهشت 95 :

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر