۱۴۰۳ فروردین ۲۵, شنبه

بایدن: برای واکنش دیپلماتیک به حمله ایران به اسرائیل گروه ۷ تشکیل جلسه می‌دهد

رادیو فردا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳: جو بایدن، رئیس جمهور امریکا در بیانیه‌ای حمله «بی‌سابقه» ایران و گروه‌های نیابتی این کشور در سوریه، عراق و یمن به تاسیسات نظامی اسرائیل را محکوم کرده است.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «به دستور من و برای حمایت از دفاع از اسرائیل، ارتش ایالات متحده هواپیماها و ناوشکن‌های دفاع موشکی بالستیک را در طول هفته گذشته به منطقه منتقل کرد. به لطف استقرار این نیروها و مهارت فوق‌العاده سربازانمان، ما به اسرائیل کمک کردیم تا تقریباً همه پهپادها و موشک‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم کند

جو بایدن می‌گوید پس از این حمله با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، صحبت کرده است تا «بر تعهد آهنین آمریکا به امنیت اسرائیل تاکید» کند.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «به ( بنیامین نتانیاهو) گفتم که اسرائیل توانایی قابل توجهی برای دفاع در برابر و شکست حملات بی‌سابقه از خود نشان داد و پیامی واضح به دشمنانش فرستاد که نمی‌توانند امنیت اسرائیل را به طور مؤثر تهدید کنند

جو بایدن تاکید کرد که برای هماهنگی واکنش «دیپلماتیک واحد به حمله گستاخانه ایران به اسرائیل» با رهبران گروه ۷ فردا یکشنبه به وقت محلی تشکیل جلسه خواهد داد.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: «ما در تماس نزدیک با رهبران اسرائیل خواهیم بود. و در حالی که ما امروز شاهد حمله به نیروها یا پایگاه‌های خود نبودیم، اما در برابر همه تهدیدها هوشیار خواهیم بود و از انجام تمام اقدامات لازم برای محافظت از مردم خود دریغ نخواهیم کرد

نشست اضطراری شورای امنیت به درخواست اسرائیل یکشنبه برگزار می‌شود

نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل به درخواست اسرائیل برای بررسی حمله ایران به اسرائیل عصر یکشنبه ۲۶ فروردین برگزار می‌شود.

براساس برنامه اعلام شده شورای امنیت، این شورا قرار است ساعت چهار بعدازظهر به وقت نیویورک برگزار شود.

گیلعاد اِردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، پیشتر در نامه‌ای به شورای امنیت با تاکید بر این‌که «ایران صلح و امنیت جهان را شدیدا تهدید می‌کند»، خواستار نشست اضطراری این شورا شد.

جان بولتون خواستار حمله به مراکز هسته‌ای ایران شد

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ایالات متحده در دونالد ترامپ، خواستار اقدام نظامی نظامی جدی علیه ایران از جمله مراکز هسته ای این کشور شد.

آقای بولتون در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان عنوان کرد که حمله ایران به اسرائیل نشان می دهد که قدرت بازدارندگی آمریکا و اسرائیل ناکام مانده است.

وی همچنین در گفت‌وگوی دیگری با شبکه تلویزیونی نیوزماکس دولت بایدن را مقصر در حمله ایران به اسرائیل دانست و گفت که اساسا حمله روز ۷ اکتبر گروه افراطی حماس به اسرائیل نیز بخشی از استراتژی کلان برای ایجاد «حلقه آتش» به دور اسرائیل بوده است.

نامه ایران به شورای امنیت: به حمله نظامی اسرائیل ، پاسخی قوی‌تر می‌دهیم

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به شورای امنیت گفته است در صورتی که اسرائیل در پاسخ به حمله جمهوری اسلامی دست به حمله نظامی تلافی‌جویانه بزند، ایران پاسخی «مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد» داد.

امیر سعید ایروانی در نامه خود تاکید کرده است: اقدام نظامی در اجرای حق ذاتی جمهوری اسلامی ایران برای «دفاع از خود که ذیل ماده ۵۱ منشور سازمان ملل متحد به صراحت آمده، و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل، به ویژه حمله نظامی این رژیم در ۱ آوریل ۲۰۲۴، که در تناقض کامل با ماده ۲ بند ۴ منشور بود، اتخاذ شده است

سفیر ایران تصریح کرده است: اگر «اسرائیل مجدداً دست به هرگونه اقدام نظامی بزند، پاسخ ایران مطمئناً قوی‌تر و قاطع‌تر خواهد بود

سخنگوی ارتش اسرائیل، ساعت سه بامداد یکشنبه به وقت اسرائیل اعلام کرد، ۹۹ درصد بیش از ۲۰۰ موشک‌های بالیستیک و کروز و پهپادهای شلیک شده تاکنون از سوی ایران توسط سامانه‌های دفاع هوایی اسرائیل و دیگر شرکای اسرائیل، قبل از آن‌که وارد حریم هوایی اسرائیل شود، رهگیری و خنثی شدند.

اسرائیل همچنین ساعاتی پیشتر در نامه به این شورای امنیت با تأکید بر این‌که «ایران صلح و امنیت جهان را شدیدا تهدید می‌کند»، خواستار نشست اضطراری این شورا شد.

گیلعاد اِردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، در نامه به شورای امنیت نوشت این نهاد باید قاطعانه تجاوز ایران به اسرائیل را محکوم کرده و سپاه پاسداران را سازمان تروریستی اعلام کند.

هشدار سپاه پاسداران به آمریکا نسبت به هرگونه پشتیبانی از اسرائیل در برابر ایران

سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای پیرو حملات هوایی ایران به اسرائیل نسبت به دخالت ایالات متحده در این جنگ هشدار داد و گفت که پشتیبانی واشینگتن از اسرائیل واکنش ایران را به دنبال خواهد داشت.

این نیروی نظامی‌در اطلاعیه خود به دولت آمریکا گفته است که «هر گونه پشتیبانی و مشارکت در ضربه به منافع ایران ، پاسخ قاطع و پشیمان کننده نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را در پی دارد».

مقامات ایالات متحده از جمله جو بایدن، رئیس جمهور این کشور، بر «تعهد آهنین» واشینگتن نسبت به تامین امنیت اسرائیل در برابر تهدیدات ایران و گروه‌های نیابتی آن تاکید کرده‌اند.

سپاه پاسداران همچنین با تاکید بر «سیاست حسن همجواری با همسایگان و کشورهای منطقه» هشدار داده که «هرگونه تهدید» توسط دولت آمریکا و اسرائیل «از مبدا هر کشوری پاسخ متقابل و متناسب جمهوری اسلامی ایران به منشا تهدید را به دنبال خواهد داشت».

گزارش‌ها حاکی است که شماری از پهپادهای ایرانی در آسمان منطقه پیش از ورود به حریم هوایی اسرائیل منهدم شده‌اند.

گفت‌وگوی تلفنی بایدن و نتانیاهو

به دنبال حملات موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بامداد یکشنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تلفنی گفت‌وگو کرد.

رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند این گفت‌وگو ۲۵ دقیقه طول کشید.

جو بایدن ساعتی پیشتر و به دنبال حمله هوایی ایران به اسرائیل بار دیگر بر تعهد واشینگتن نسبت به تامین امنیت اسرائیل تاکید کرد و آن را «آهنین» خواند.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: «تعهد ما نسبت به تامین امنیت اسرائیل در برابر تهدیدات ایران و گروه‌های نیابتی آن آهنین است

تفویض اختیار به نتانیاهو، گالانت و بنی گانتس در باره نحوه پاسخ به حمله ایران

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند که نشست کابینه امنیتی و اعضای کابینه جنگ که از ساعتی پیش از آغاز حملات موشکی و پهپادی ایران آغاز شده بود، بعد از حدود شش ساعت به پایان رسید و وزیران به نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر دفاع یوآو گالانت و وزیر ارشد کابینه جنگ بنی گانتس اختیار لازم را دادند تا این سه تن در باره نحوه واکنش اسرائیل به حمله ایران تصمیم نهایی را بگیرند.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، جو بایدن با بنیامین نتانیاهو گفت‌وگوی تلفنی خواهد داشت.

ساعتی پیش از آن نیز لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در میانه نشست کابینه اسرائیل، در تماس تلفنی با یوآو گالانت در باره اوضاع رایزنی کرده بود.

لغو هشدار وضعیت قرمز در مناطق مختلف اسرائیل

مقامات اسرائیلی ساعتی پس از حملات پهپادی و موشکی ایران هشدار وضعیت قرمز را لغو کردند و به ساکنان مناطق مختلف این کشور از جمله نفاطیم، بلندی‌های اشغالی جولان، دیمونا، بئر السبع و ایلات اطمینان دادند که دیگر نیازی نیست در پناهگاه بمانند.

هشدار عربستان نسبت به «تشدید تنش نظامی در منطقه و عواقب آن»

عربستان سعودی با بیان «نگرانی» از «تشدید تنش نظامی در منطقه و عواقب آن» از همه طرف‌ها خواست بیشترین شکیبایی را از خود نشان دهند.

وزارت خارجه عربستان در بیانیه خود خواهان آن شد که مردم منطقه از خطر جنگ در امان بمانند.

دولت سعودی از شورای امنیت سازمان ملل خواست «مسئولیت خود را در قبال حفظ صلح و امنیت بین‌المللی، به‎‌ویژه در این منطقه که به شدت به صلح و امنیت جهانی حساس است، برعهده گرفته» و مانع از تشدید بحرانی شود که در صورت گسترش ممکن است «عواقب جدی» داشته باشد.

چاک شومر: ایالات متحده کنار اسرائیل می‌ایستد

چاک شومر، رهبر اکثریت در سنای ایالات متحده، بر حمایت کامل کشور خود از اسرائیل در برابر حملات ایران تاکید کرد.

آقای شومر شامگاه شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «در این لحظه که اسرائیل تحت هجوم ایران است، ما کنار اسرائیل و مردم آن می‌ایستیم

وی افزود: «ایالات متحده هر آن‌چه بتواند برای حمایت از اسرائیل در دفاع از خود در برابر ایران انجام خواهد داد

https://www.radiofarda.com/a/32904098.html

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر