۱۳۹۵ آبان ۵, چهارشنبه

ايران انترناسيونال: رضا شاهینی، شهروند ایرانی- آمریکایی، در ایران به ۱۸ سال حبس محکوم شد



رضا شاهینی، شهروند ایرانی- آمریکایی، در ایران به ۱۸ سال حبس محکوم شد
رضا شاهینی، شهروند ایرانی- آمریکایی
رضا (رابین) شاهینی، شهروند دو تابعیتی ایرانی-امریکایی، به گزارش خبرگزاری هرانا، که در تیرماه سال جاری در شهر گرکان توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود، روز شنبه گذشته در دادگاه عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان به ۱۸ سال حبس محکوم شده است. رضا شاهینی که دستگاه قضائی جمهوری اسلامی ایران وی را به «همکاری با دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب» متهم کرده است اعلام کرد برای اعتراض به حکم دادگاه دست به اعتصاب غذا خواهد زد.
رضا شاهینی، شهروند ایرانی-آمریکایی، که برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود در روز ۲۵ تیرماه در شهر گرگان، مرکز استان گلستان، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شده بود. ماموران بازداشت کننده به هنگام دستگیری او منزل مسکونی وی را تفتیش کرده و لوازم شخصی و الکترونیکی او را با خود بردند.
رضا شاهینی ۴۶ سال دارد و بیش از ۱۶ سال است که در آمریکا زندگی می کند. او که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی سن دیه گو است پیش از این نیز به ایران سفر کرده بود. به نوشتۀ «وایس نیوز» او در دانشگاه ایالتی سن دیگو در رشته «امنیت بین‌المللی و حل تنازعات» فارغ التحصیل شده است.
پیش از این، یک منبع نزدیک به خانواده رضا شاهینی به هرانا گفته بود وکیل خانواده وی علیرغم پیگیری‌های لازم در باره سرنوشت آقای شاهینی اطلاعاتی بدست نیاورده است. به گفته همین منبع، نیروهای امنیتی به او گفته اند او به اقدام علیه امنیت ملی متهم است، در اختیار دستگاه اطلاعاتی قرار دارد و بازجویی از او چند هفته به طول خواهد انجامید.
وکیل رضا شاهینی پیش از آن گفته بود موکل وی «در سال ۲۰۰۹ در ایران حضور داشته و در برخی تظاهرات‌ شرکت کرده است، با این حال نمی داند دستگیری او پس از ۷ سال چگونه قابل توجیه است».
وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به محکومیت رضا شاهینی ابراز نگرانی کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کربی، گفت «ما یکبار دیگر را از ایران می خواهیم به حقوقو بشر و آزادی های اساسی احترام بگذارد، از بازداشت های خودسرانه با انگیزه های سیاسی خودداری کند و در کلیۀ پیگیری‌های جزائی روند قضائی عادلانه و شفاف را بر اساس تعهدات بین المللی خود رعایت نماید».
ایالات متحد آمریکا، سه شنبۀ گذشته، محکوم ساختن دو شهروند ایرانی-امریکائی دیگر، سیامک و محمد باقر نمازی، را به ده سال زندان به اتهام جاسوسی محکوم کرده و خواستار آزادی آنان شده بود.
هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یادآوری می کند که «بازداشت شهروندان خارجی به خصوص ایرانیانی که تابعیت مضاعف آمریکا را دارند بعضا متاثر از شرایط سیاسی بین دو کشور صورت میگیرد». به نوشته این ارگان خبری “در آخرین رویداد همزمان با توافق اتمی بین دو کشور تعدادی از این شهروندان ایرانی-آمریکایی زندانی وجه المصالحه روابط بین دو کشور شدند“
راديوفارس فرانسه5آبان95

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر