۱۳۹۴ اسفند ۹, یکشنبه


ساعت 2100
کنفرانس با اجرای ارکستر آلبانی و سخنرانی پایانی خانم لیندا چاوز به پایان رسید. وی خطاب به شرکت کنندگان از حمایتی که در طول روز نثارش شده بود گفت و افزود «ما باید به نبرد خود ادامه بدهیم و به قول خانم رجوی، ما میتوانیم و باید.

خانم دریتا آودیلی معاون سابق وزیر و رئیس اتاق ملی میانجیگری با زنان ایران که علیه یکی از دشوارترین دیکتاتوریهای جهان مبارزه می کنند، ابراز همبستگی کرد. او گفت افتخار می کند که از اولین نفراتی بوده است که در آلبانی به پناهندگان ایرانی خوشامد گفته است و تا روزی که نبرد آنها به ثمر رسیده و ایران آزاد شود، او به مقاومت آنها می پیوندد.
دایانا کولی، نویسنده، روزنامه نگار و سیاستمدار، زنان ایران را «قهرمانان» خود توصیف کرد. او از زنان جهان خواست که هرگز تسلیم نشوند.

خانم سویم آربانا، بنیانگذار سازمان «مفید برای زنان آلبانی» تأکید کرد که میداند زندگی تحت حاکمیت دیکتاتوری بسیار دشوار است و از زنان ایران خواست که شهامت خود را حفظ کنند چرا که تغییر امکانپذیر است.

مرجان خواننده مشهور ایرانی که خود در ایران زندان بود با اجرای ترانه ای «صدای بی صدایان»‌ بود.

خانم سارا چندلر، رئیس کمیته حقوق بشر فدراسیون انجمن وکلای اروپایی، اظهار کرد که ما باید همه توسط بیانیه جهانی حقوق بشر حفاظت بشویم.





ساعت ۲۰۳۲
یک هیأت از جوانان به روی سن رفتند و نغمه رجبی گفت که دو خاله اش بدست رژیم آخوندی به شهادت رسیده اند - افسانه رجبی که در سن ۲۲سالگی به دست رژیم اعدام شد و زهرا رجبی که زمانی که برای کمک به پناهندگان ایرانی به ترکیه رفته بود، در ۲۰ فوریه ۱۹۹۶ به دست تروریست های رژیم ایران به قتل رسید.
وی علیرغم سن کم به یاد می آورد که وقتی از ایران خارج می شد زنان چه محدودیت هایی را تحت نام اسلام تحمل می کردند. امروز او می تواند حس کند که وضع چقدر بدتر شده است چرا که زنانی که در مقابل تعرض از خود دفاع می کنند اعدام می شوند و یا در خطر اسیدپاشی قرار می گیرند. او سخنان خود را با این پیام به پایان برد که این آرمان یک آرمان جهانی است که نیاز به اتحاد دارد و عبارت «تعهد به برابری: اتحاد زنان علیه بنیادگرایی اسلامی»‌ را باید با صدای بلند گسترش داد.

ساعت 1913
پدر صفورا سدیدی وقتی او فقط ۶ سال داشت کشته شد. بعد از اینکه او به یاد پدرش به مقاومت پیوست به طور خستگی ناپذیر برای کمک به خواهرانش در ایران که هر روز تحت آزار و اذیت قرار می گیرند مبارزه کرده است و در معرض تهدید اعدام و شکنجه قرار دارند. او از جوانان ایران خواست تا به او در این مبارزه بپیوندند و هرگز تسلیم رژیم نشوند.



ساعت 1857
مارگاریتا دوران وادل سناتور سابق اسپانیایی همبستگی خود و همکارانش را با ساکنان کمپ لیبرتی اعلام کرد. او اعلام کرد که زن ستیزی در قلب و کانون بنیادگرایی قرار دارد اما صدای خواهران ما در شرق، غرب و آفریقا همه با هم جمع می شود و با این چالش مقابله می کند.




ساعت 1843
خانم بئاتریس بسرا، عضو پارلمان اروپا از اسپانیا گفت که نقض حقوق زنان یک جنایت است و جرم باید محاکمه و مجازات شود. در سال 2016 این قابل قبول نیست که زنان هنوز از حقوق مدنی و فردی خود در ایران محروم هستند.




ساعت 1835
خانم بارونس بوتروید سخنگوی سابق مجلس عوام انگلستان ا زخانم رجوی و مقاومت ایران به خاطر مبارزه شجاعانه و تعهد به یک ایران آزاد و دموکراتیک سپاسگزاری کرد. او به همه زنان مسلمانی درود فرستاد که سکوت نکرده اند. او گفت «مبارزه شما برای آزادی و حقوق بشر در ایران ساده نبوده است.»‌ حالا زمان آن است که جامعه بین المللی از شما حمایت کند.




ساعت ۱۸۱۴
خانم ماریا کاندیدا آلمیدا، معاون دادستان کل دیوان عالی پرتغال در این جلسه حضور پیدا کرد تا نگرانی خود را درباره مبارزات زنان در سال 2016 ابراز دارد. او همچنین همبستگی خود را با این مبارزه اعلام کرد. او از همه زنان خواست تا صدای منطق را در مبارزات خود حفظ کنند. او از خانم رجوی به عنوان نمونه قدرت و عزم قدردانی کرد.




ساعت 1811
کریستی بریملو مشاور ملکه و رئیس کمیته حقوق بشر کانون وکلای انگلستان و ولز ابتدا خاطرنشان کرد که کمیته حقوق بشر کانون وکلا در کنار مقاومت ایران در مبارزه برای آزادی و حقوق زنان در ایران ایستاده است. او گفت واضح است که چه باید کرد. او گفت که قانون اساسی نیاز به تغییر دارد. شما نمیتوانید قانون اساسی داشته باشید که ریشه در قرون وسطی داشته باشد. محدود کردن زنان از قضاوت به دلایل واضح باید تغییر کند.
وی در رابطه با کمپ لیبرتی گفت ملل متحد باید کاری در این رابطه بکند. آنها باید کمپ لیبرتی را به عنوان کمپ پناهندگی به رسمیت بشناسند و نه یک بازداشتگاه. او گفت این اصلاً قدم بزرگی نیست چرا که سازمان ملل افراد ساکن کمپ را پیش از این به عنوان افراد مورد نگرانی به رسمیت شناخته است.
ساعت 1759
خانم فاطوماتا دمبلا دیارا، وکیل و قاضی از مالی، این سوال را مطرح کرد که چرا جامعه بین المللی در رابطه با وضعیت زنان در ایران احساس نگرانی نمی کند؟‌او پرسید آیا این واضح نیست که مجاز دانستن ازدواج دختران ۹ ساله خلاف منشور ملل متحد است؟‌




ساعت ۱۷۴۶
خانم گیسو شاکری خواننده مقاومت و فعال حقوق زنان، شاعر و نویسنده یک برنامه هنری اجرا کرد. او گفت که روز جهانی زن در ایران به رسمیت شناخته نمی شود و زنان سالهاست که برای کمترین حقوق انسانی خود مبارزه می کنند. او از زنانی که در این مسیر جان باختند و یا در اسارت هستند قدردانی کرد. او گفت هرچه در توان دارد انجام می دهد تا از حقوق بشر حفاظت و حمایت کند.



ساعت 1734
خانم یاکین ارتورک گزارشگر ویژه ملل متحد در مورد خشونت علیه زنان از سال 2003 تا 2006 درباره دیدار یک دهه قبل خود از ایران به دعوت دولت ایران صحبت کرد. او گفت از وضعیتی که دید شوکه شده بود و گفت که هرگز سفر خود را فراموش نمی کند. اما خوشحال است که گزارش او توانست به مقاومت در ادامه تلاشهایش کمک کند.




ساعت 1718
رشید مانجو، گزارشگر سابق ملل متحد در امر خشونت علیه زنان از سال 2009 تا 2015 گفت پلیدی زمانی گسترش پیدا می کند که مردمان خوب ساکت بمانند. سکوت به ماندگاری پلیدی کمک می کند که مردمان بسیاری را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار داده است.
او ملل متحد را به عنوان «دولت دولت ها»‌توصیف کرد و گفت به این دلیل ما تشخیص می دهیم که جناح بندی های سیاسی و مسائل اقتصادی در این میانه نقش بازی می کنند. اما خشونت علیه زنان یکی از جدی ترین موارد نقض حقوق بشر است.

ساعت 1703
خانم نجمه طای طای وزیر سابق آموزش و جوانان از مراکش گفت که هدف از گردهمایی امروز حمایت از زنان در سراسر جهان است. او گفت که بچه هایی که رنج می کشند شعله ای هستند که ما را در نبردمان پایدار نگه می دارند.
خانم طای طای گفت که خانم رجوی مستحق قدردانی است به خاطر حمایت از پناهندگان و کسانی که مورد تبعیض قرار گرفته اند. خانم رجوی یک موفقیت برای آزادی، برای قرآن و برای زنان است. او قول داد که مراکش از مبارزه زنان ایران برای آزادی حمایت می کند علیرغم این که کشور آنها مشکلات خودش را دارد. آموزش کلید است و اگر ما کشورهایمان را آموزش بدهیم، آن وقت تغییر شروع می شود.

ساعت 1648
خانم انیسه بومدین بانوی اول سابق الجزایر، حقوقدان و اسلام شناس، ابتدا از خانم رجوی به خاطر دفاع از حقوق زنان قدردانی کرد و سپس خشم خود را به خاطر بدرفتاری با زنان که از حقوق خود محروم هستند ابراز کرد. او مردان را محکوم کرد و حتی زنان که آزار زنان به نام اسلام را توجیه می کنند. او به عنوان یک متخصص اسلام شناس گفت که از اینکه از دین برای توجیه خشونت علیه زنان سوءاستفاده می شود بسیار منزجر است.



ساعت 1642
خانم کریستین اوکرانت، روزنامه نگار، نویسنده و مجری مشهور تلویزیون، گفت که به رغم پیشرفت در جهان ما هنوز راه طولانی در پیش داریم. او از خانم رجوی خواست از سازمانهایی که در سراسر جهان مبارزه مشابهی دارند حمایت کند.




ساعت 1635
نغم غادری نایب رئیس ائتلاف ملی سوریه درباره آنچه در سوریه رخ می دهد سخن گفت. او گفت سوری ها سالهاست برای آزادی مبارزه می کنند. او درباره زنی صحبت کرد که بعد از آزادی از زندان و سوءاستفاده و تجاوز بدست وحشی های بربری دست به خودکشی زد. او خواستار حمایت از سوری ها شد که بسیار به این حمایت نیاز دارند و گفت هرچند که مدارس و بیمارستانها را نابود می کنند اما هیچ چیز نمی تواند مقاومت و اراده آنها برای آزادی را نابود کنند.



ساعت 1624
اینگرید بتانکور،‌سیاستمدار کلمبیایی و کاندید ریاست جمهوری،‌گفت که ما وظیفه داریم تضمین کنیم همه از حقوق برابر برخوردار باشند، همه فارق از فرهنگهای گوناگون و سوابق مختلف. وی تأکید کرد «برابری سنگ بنای همه آزادیها، دموکراسی و حقوق بشر است.» این مسئله فرهنگی نیست بلکه چیزی است که حق هر انسانی است.
خانم بتانکور گفت خامنه ای یک دیکتاتور اعظم است و خانم رجوی الگویی است که برای تغییر ایران ضروری است.
او گفت نبرد خانم رجوی نبرد ما است. ما به خانم رجوی برای موفقیت نیاز داریم. این وظیفه همه زنانی است که چه روی سن می آیند و چه در میان جمعیت هستند در این مبارزه شرکت کنند.

ساعت 1607
خانم فرانسواز هریتیه نویسنده و فیلسوف فرانسوی که امکان شرکت در جلسه را نداشت یک پیام ویدئویی فرستاد. او از اراده خانم رجوی برای تغییر موقعیت زنان قدردانی کرد و آنرا «پیامی به بشریت»‌خواند. او به زنان توصیه کرد که شجاع باشند هرچند که این کار دشوار است.




ساعت 1601
راما یاد وزیر سابق حقوق بشر فرانسه درباره تبعیض سیستماتیک علیه زنان صحبت کرد که در ایران در سن خیلی کم شروع می شود. وی گفت زنان از حق خود برای تحصیل در هر رشته ای که بخواهند محروم هستند و باید برای سفر کردن از همسر یا پدر خود اجازه بگیرند. راما یاد از خانم رجوی تشکر کرد که سالها به طور خستگی ناپذیر تلاش کرده است و از او خواست که تا تغییر وضعیت زنان به این کار ادامه بدهد.



ساعت 1548
خانم ریتا زوسموت سیاستمدار و رئیس سابق مجلس فدرال آلمان از زنان و مردانی که هر روز زندگی خویش را به خاطر آزادی ایران به مخاطره می اندازند قدردانی کرد. وی به طور خاص شجاعت ساکنان کمپ لیبرتی را ستود که به شدت آزار دیده اند. خانم زوسوت تأکید کردکه آزادی بدون صلح میسر نیست. نقش زنان ضروری است و آنها باید در مسیر صلح به جای حذف شدن، گنجانده بشوند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود:‌اگر ساکت بنشینیم مثل این است که آنچه بر زنان روا داشته می شود را تأیید می کنیم. خانم زوسموت انرژی زنان و مردان حاضر در جلسه را چشمگیر توصیف کرد و گفت این برای رسیدن به برابری بسیار تعیین کننده است.
ساعت ۱۵۳۹
لیندا چاوز مدیر سابق روابط عمومی کاخ سفید درباره به اصطلاح انتخابات روز گذشته در ایران صحبت کرد که زنان از انتخاب شدن در آن محروم شدند. او گفت که هرچند ما نمیدانیم نتیجه چه خواهد شد اما هرچه بشود فرقی نمی کند، چرا که هیچ چیز در ایران تغییر نخواهد کرد تا زمانی که رژیم تغییر کند.
خانم چاوز از اینکه نیمی از جمعیت ایران از اساسی ترین حقوق خود محروم هستند ابراز انزجار کرد. او گفت که این وضعیت خیلی درباره وضعیت مردان گویا است. آنها خیلی ضعیف هستند.


ساعت 1515
خانم مریم رجوی در میان استقبال جمعیت سخنرانی خود را شروع می کند.
او بنیادگرایی را یک «سرطان تکثیرشونده»‌ خواند که در حال گسترش در سراسر جهان است. او بر اهمیت تمرکز بر کانون بنیادگرایی و پیدا کردن راه حل ریشه کن کردن آن تأکید کرد. همانطور که خانم کوماری گفت خانم رجوی تأیید کرد که زنان باید در این تلاش نقش خود را بازی کنند.
خانم رجوی درباره نقش خمینی در آزار و اذیت وحشتناک زنان صحبت کرد و خشونت وحشیانه علیه زنان تحت حاکمیت خمینی را محکوم کرد. نه تنها شهادت یک زن قبول نیست بلکه او اجازه می دهد که دختربچه ها برخلاف میل خود به عقد ازدواج در بیایند. خمینی سوءاستفاده جنسی از دختران زیر سن قانونی و تجاوز به زنان را توجیه می کند و این تنها بخشی از نقض وحشیانه حقوق بشر است که در حاکمیت رژیم ملایان مشروع شده است.
در رابطه با نرخ اعدام در ایران خانم رجوی از زنان و به خصوص دخترانی یاد کرد که زیر سن قانونی اعدام شده اند. فاطمه مصباح که در زمان اعدام تنها ۱۳ساله بود، مژگان جمشیدی که هنگام اعدام تنها ۱۴ سال داشت و نوشین امامی که فقط ۱۶ساله بود.
او گفت این بی عدالتی ها زنان را به مبارزه سرسختانه تر برای برابری که مستحق آنها هستند برمی انگیزد.
خانم رجوی در انتهای سخنان خود درباره آنچه که امیدوار است در آینده به دست بیاورند صحبت کرد. طرح او برقراری دموکراسی مبتنی بر آزادی، برابری و حقوق برابر برای زنان در همه زمینه ها می باشد. او میخواهد زنان را در مشارکت سیاسی و حضور برابر در رهبری سیاسی ببیند و مجازات غیرانسانی اعدام را لغو خواهد کرد.
او گفت این عملکرد هم اکنون در درون مجاهدین در حال اجرا است و این سازمان پر از زنانی است که همدوش مردان برای آزادی و برابری زنان مبارزه می کنند.

ساعت ۱۵۰۰
خانم رنجنا کوماری، مدیر مرکز تحقیقات اجتماعی در هند و یکی از چهره های پیشتاز در سیاست هند، به حضار خیرمقدم گفت و اهداف گردهمایی را بیان کرد.
او گفت زنان در اینجا برای مبارزه برای حقوق زنان و برای حفظ شتاب جنبشی آمده اند که به بی عدالتی «نه» می گوید. او از خانم رجوی برای دفاع از حقوق زنان و تلاشهایش برای حفاظت از زنان تشکر کرد.
خانم کوماری تأکید کرد علیرغم تلاشهای بین المللی زنان مجبور هستند از ایران فرار کنند. او این سوال را مطرح کرد که «کدام کتاب مقدسی به شما اجازه می دهد انسانها را تحقیر کنید؟»
او از زنانی سپاسگزاری کرد که برای یک جهان صلح آمیز برای زنان مبارزه و تلاش می کنند و بر این نکته تأکید کرد که حضور زنان ‌برای توسعه کشورها مطلقاً ضروری است. زنان باید بخشی از گفتگوها و مذاکرات صلح باشند و زنان باید به کشورهایمان کمک کنند تا توسعه پیدا کنند. زنان باید تشویق شوند که در خط مقدم باشند.

ساعت ۱۴۳۰
خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت وارد کنفرانس روز جهانی زن در پاریس می شود. این کنفرانس تحت عنوان «تعهد برای برابری:‌ اتحاد زنان علیه بنیادگرایی اسلامی»‌برگزار می شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر