۱۴۰۰ فروردین ۱۷, سه‌شنبه

ابرازسوزش خامنه ای ازنخستین تله افتادن و محکومیت دیپلمات تروریستش در بلژیک

 

ابرازسوزش خامنه ای ازنخستین تله افتادن و محکومیت دیپلمات تروریستش در بلژیک

کیهان خامنه‌ای: هزار و ده روز از گروگانگیری دیپلمات نظام در اروپا گذشت، ۶ بهمن سال گذشته اروپایی‌ها مبادرت به برگزاری دادگاه صدور حکم حبس ۲۰ساله برای اسدالله اسدی کردند

در آستانه سفر مقامات وزارت امور خارجه به وین حداقل انتظار این است که پرونده اسدالله اسدی را پیگیری کنند

ورق پاره کیهان، ارگان خلیفه ارتجاع، خامنه‌ای ۱۶فروردین۱۴۰۰:

اسدالله اسدی هم‌چنان در اسارت، ۱۰۱۰روز از گروگانگیری دیپلمات ایرانی در اروپا گذشت

تیرماه ۱۳۹۷ بلژیک و اتریش، همزمان با سفر «حسن روحانی» به اروپا، اعلام کردند پنج نفر از جمله یک دیپلمات ایرانی را به ظن تلاش برای بمب‌گذاری در نشست [مجاهدین] در پاریس بازداشت کرده‌اند.

بر اساس اعلام بلژیک یک زوج ایرانی‌الاصل به این اتهام در پاریس بازداشت و بروکسل مدعی شد که یک دیپلمات ایرانی هم با این زوج در ارتباط بوده است. از سوی دیگر در همان زمان عنوان شد که یک دیپلمات ایرانی در ایالت «بایرن» آلمان (اسدالله اسدی دبیر سوم سفارت ایران در اتریش) بازداشت شده و قرار است برای سپری کردن روند استرداد به بلژیک، در دادگاهی در «بامبرگ» حاضر شود.

دادستانی آلمان هم مدعی شده بود که این دیپلمات ایرانی به زوج بلژیکی – ایرانی وسیله انفجاری حاوی ۵۰۰ گرم ماده انفجاری «استون پروکسید» داده است.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران همان روز (۱۱ تیرماه) در واکنش به این سناریوی ضد نظام جدید در توئیتر خود نوشت: «چه هم‌زمانی جالبی. همزمان با شروع سفر رئیس‌جمهور به اروپا یک عملیات ایرانی افشا و عوامل آن دستگیر می‌شوند. ایران هر گونه خشونت و ترور را در هر مکانی محکوم می‌کند و برای همکاری با همه مقامات ذی‌ربط برای کشف آنچه تنها یک عملیات پلید برای دادن نشانی غلط است، آماده است».

پس از آن که دیپلمات ایرانی به دلایل واهی و در اقدامی بی‌سابقه توسط کشورهای اروپایی بازداشت شد، متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشورمان واکنشی بسیار منفعلانه اتخاذ کرد و هیچ پیگیری جدی صورت نگرفت.

اسدالله اسدی اگرچه با استدلال قانونی داشتن مصونیت دیپلماتیک در جلسات دادگاهی که طی ماه‌های گذشته برگزار شد شرکت نکرد، اما در نهایت ۱۶بهمن سال گذشته اروپایی‌ها وقیحانه ضمن نادیده گرفتن چنین مسأله‌ای مبادرت به برگزاری دادگاه و در نهایت صدور حکم حبس ۲۰ساله برای این دیپلمات کردند.

به هر ترتیب با گذشت ۱۰۱۰روز از بازداشت غیرقانونی این دیپلمات کشورمان، اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته‌اند به افکار عمومی، کارشناسان و تابعان بین‌المللی پاسخی دهند که چرا آشکارا بر اصل اساسی «مصونیت دیپلماتیک» خط بطلان کشیده و دیپلمات را دستگیر و زندانی کرده‌اند!

بر همین اساس در آستانه سفر مقامات وزارت امور خارجه به وین برای شرکت در جلسه کمیسیون مشترک برجام، حداقل انتظار این است که این پرونده را به‌عنوان یک مطالبه جدی پیگیری و دنبال کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر