۱۴۰۲ آذر ۲۳, پنجشنبه

ایرانیان چگونه کارزارشان علیه رییسی را پیش بردند؟ ۲۳آذر۱۴۰۲

نگاهی به یک هفته فعالیت برای عقب راندن رییسی از ژنو

سرانجام کارزار جهانی ایرانیان آزاده و یاران مقاومت توانست بر زد و بند غلبه کند. رییسی عامل قتل عام هزاران زندانی سیاسی جرات پا گذاشتن به اجلاس ژنو را نیافت. حکومت تهران به عنوان عامل آوارگی و مهاجرت میلیونها پناهنده در این کارزار شکست خورد.

بیانیه بین‌المللی فراخوان به پیگرد و محاکمه رئیسی جلاد ۶۷تا کنون توسط بیش از ۴۵۰شخصیت بین‌المللی امضا شده است. امضا کنندگان شامل ۸رئیس جمهور و نخست وزیر سابق، دهها وزیر پیشین، دهها سفیر و مقام سابق ملل متحد و شمار زیادی از نمایندگان پارلمان، حقوقدانان برجسته بین‌المللی و برندگان جایزه نوبل شده است.

این شخصیت‌ها ضمن اعتراض به دعوت رییسی به فروم جهانی پناهندگان، تأکید کردند که او به خاطر مشارکت در جنایت علیه بشریت در قتل عام ۱۳۶۷باید مورد بازجویی و پیگرد قضایی قرار گیرد

سوئيس انفو اعلام كرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور رژيم ایران سفر ژنو را به دلیل درخواست دستگیری‌اش لغو کرد.

تريبون دو ژنو نوشت: ایرانیان در سوئیس رئیسی را عقب می‌رانند. سفر رئیس جمهور رژیم ایران به ژنو لغو شد.

بلگا خبرگزاری بلژیک:‌ ابراهیم رییسی، رئیس‌جمهور رژیم ایران به ژنو  نخواهد رفت. در شکایتی که به دادستان فدرال سوئیس شد شاکیان خواستار تحقیق علیه او به‌خاطر نسل‌کشی و جنایات علیه بشریت شدند.

در همین زمینه

باز هم کوه رییسی موش زایید!

قتل عام ۶۷ در راس جنایات رییسی

دکتر ملانی اوبراین رئیس انجمن بین‌المللی محققان نسل‌کشی تصریح کرد: تهدید صلاحیت قضایی جهان‌شمول برای جلوگیری از سفر رئیسی نتیجه داد. ما این‌چنین از حقوق‌بشر در ایران دفاع می‌کنیم.

روزنامة سوییسی لوتان:‌ رئیس‌جمهور رژیم ایران که قرار بود برای شرکت در مجمع جهانی پناهندگان به‌ژنو برود، سفر خود را لغو کرد. روز دوشنبه ۳ مخالف ایرانی از دادستانی فدرال خواستند او را به جرم نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت دستگیر کند.

آلگماینر نوشت رییسی یک سفر برنامه ریزی شده به ژنو سوئیس را برای شرکت در مجمع جهانی پناهندگان سازمان ملل در بحبوحه اعتراضات بین‌المللی لغو کرد. این هفته، رئیسی با یک شکایت حقوقی جدید که از مقامات سوئیسی می‌خواست تا او را به اتهام جنایت علیه بشریت دستگیر کند، روبه‌رو شد  

آلگماینر  ادامه داد: خبر لغو سفر رییسی پس از آن منتشر شد که سه نفر از قربانیان سرکوب خشونت‌آمیز رژیم ایران در دهه ۱۹۸۰ با طرح شکایتی قانونی از مقامات سوئیسی خواستند تا رئیسی را هنگام ورود به سوئیس دستگیر کنند.

همین روزنامه افزود:  بیش از ۴۵۰تن از مقام‌های سابق با امضای نامه‌یی نگرانی عمیق خود را در مورد شرکت برنامه ریزی شده رئیسی در مجمع جهانی پناهندگان در سال ۲۰۲۳ ابراز کردند.

آلگماینر از قول  دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران نوشت: سفر رئیسی توهین به حقوق بشر، و حق مقدس پناهندگی و لکه ننگی بر تاریخ سازمان ملل متحد است. او باید به خاطر چهار دهه جنایت علیه بشریت و نسل کشی محاکمه و مجازات شود.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر