۱۳۹۴ خرداد ۸, جمعه

ظریف: بر اساس توافق لوزان می‌توان در زمان مناسب به نتیجه رسید

ظریف: بر اساس توافق لوزان می‌توان در زمان مناسب به نتیجه رسید

 فابیوس در جمع نمایندگان پارلمان کشورش افزود: "فرانسه [توافقی] را بدون اینکه روشن باشد در همه تاسیسات رژيم، از جمله مراکز نظامی، بازرسی ممکن است، نخواهد پذیرفت."

  • 28 مهٔ 2015 - 07 خرداد 1394



محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، گفته است که اگر طرفهای مقابل ایران در مذاکرات هسته‌ای "به آنچه که در لوزان بر سر آن توافق شده است احترام بگذارند و بر اساس احترام متقابل پیش‌نویس توافق‌نامه جامعی را که پایدار است با ایران تدوین کنند، آنگاه می‌توان در مهلت پیش‌بینی شده، هر کاری را انجام داد."
 ظریف این سخنان را پس از ملاقات با همتای یونانی خود اظهار کرده است. وزیر خارجه ایران برای دیدار با مقامات یونان به این کشور سفر کرده است.
 ظریف در ادامه سخنان خود گفته است که "اگر افراد بر زیاده‌خواهی و یا مذاکرات مجدد پافشاری کنند، آنگاه کار دشوار می‌شود."
اما در عین حال ظریف تاکید کرده است که امیدوار است مقامات رژيم  و نمایندگان کشورهای ۱+۵ در مدت زمان مناسب به توافق برسند.
رژيم و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، بریتانیا و آلمان) می‌خواهند تا ۹ تیر ماه (اواخر ژوئن) درباره مسایل مورد اختلاف به توافق جامع برسند. یکی از مسائلی که در هفته‌های اخیر اختلاف درباره آن پررنگ شده بازرسی از مراکز نظامی ایران است.
مقام‌های رژيمي  تاکید دارند که اجازه چنین بازرسی‌هایی را نمی‌دهند.
 خامنه‌ای، هفته گذشته گفت: "اجازه نمی‌دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچ گونه بازرسی از سوی بیگانگان انجام شود."
در همین حال روز گذشته (چهارشنبه ۲۷ مه/۶ خرداد) لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، گفت که کشورش بدون گنجاندن دسترسی بازرسان به همه تاسیسات رژيم، از جمله تاسیسات نظامی، در توافق هسته‌ای با رژيم، آن را نخواهد پذیرفت.

آقای فابیوس در جمع نمایندگان پارلمان کشورش افزود: "فرانسه [توافقی] را بدون اینکه روشن باشد در همه تاسیسات رژيم، از جمله مراکز نظامی، بازرسی ممکن است، نخواهد پذیرفت."او گفت فرانسه خواهان رسیدن به توافق است "اما نه توافقی که به ایران اجازه می‌دهد بمب اتمی بسازد. این موضع فرانسه است، موضعی مستقل و صلح‌طلبانه."
این اظهار نظرها در حالی صورت می گیرد که نمایندگان دو طرف در وین مشغول رایزنی درباره متن توافق نامه جامع هستند. گفته می شود وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا هم دیروز (چهارشنبه) به وین رفته است.

"پذیرش پروتکل الحاقی"

روز سه‌شنبه (۲۶ مه/۵خرداد) خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به این خبرگزاری گفته است که ایران با اجرای پروتکل الحاقی ان‌پی‌تی موافقت کرده است.
آقای آمانو گفته است که به موجب این پروتکل "وقتی که شکی داشته باشیم یا به ناسازگاری‌هایی بربخوریم، می‌توانیم برای بازرسی از مثلا یک مکان اعلام نشده درخواست کنیم، این می‌تواند شامل مراکز نظامی نیز بشود."
هرچند دیپلمات‌های ایرانی پیشتر تفسیر آقای آمانو از پروتکل الحاقی را رد کردند.
همزمان مقام های آمریکایی اعلام کرده اند که جان کری وزیر خارجه این کشور و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در پایان هفته جاری در سوئیس دیدار خواهند کرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر