۱۳۹۴ خرداد ۵, سه‌شنبه

پس از بنزین، قیمت گاز هم ۱۵ درصد افزایش یافت


بعد از لغو توزیع بنزین سهمیه‌ای، دولت ایران قیمت گاز طبیعی را هم افزایش داد. مدیرعامل شرکت ملی گاز روز سه‌شنبه، ۵ خردادماه، از افزایش ۱۵ درصدی تعرفه گاز تجاری، دولتی و خانگی نسبت به قیمت‌های سال ۹۳ خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس، حمیدرضا عراقی، مدیر شرکت ملی گاز ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه با اشاره به افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری گفت که «دولت بر اساس آن چه می‌دانست ۷۰ درصد از سبد انرژی کشور را گاز تشکیل می‌دهد تصمیم گرفت تا قیمت گاز طبیعی در کشور زیاد افزایش پیدا نکند».
در همین حال از روز سه‌شنبه نیز هر لیتر بنزین معمولی با نرخ ۱۰۰۰ تومان و هر لیتر بنزین سوپر با نرخ ۱۲۰۰ تومان در کشور عرضه می‌شود.
بر اساس گزارش خبرگزاری شانا، رسانه وزارت نفت ایران، سال گذشته در کشور نزدیک به ۱۷۴ میلیارد متر مکعب گاز مصرف شده که سهم بخش تجاری، دولتی و خانگی از آن ۹۱ میلیارد متر مکعب بود.
آقای عراقی می‌گوید که هیئت دولت ابلاغیه‌ای مبنی بر افزایش ۱۵ درصدی قیمت گاز خانگی، تجاری و دولتی صادر کرده، اما قیمت گاز صنایع، پتروشیمی‌ها، کشاورزی و دامپروری همانند سال ۹۳ است و هیچ گونه تغییری نمی‌کند.
وی گفت که افزایش قیمت گاز از ۶ خردادماه سال ۹۴ یعنی روز چهارشنبه اجرا خواهد شد.
سال گذشته در ایران بیش از ۵۰ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تحویل شد و ۳۲.۵ میلیارد مترمکعب نیز به صنایع اختصاص داده شد.
سهم گاز در سبد سوختی ایران از حدود ۳۰ درصد در سال ۱۳۷۰ به ۶۴ درصد در سال ۹۲ رسیده است.
مقامات ایران می‌گویند که در سال گذشته به طور متوسط روزانه حدود ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به تولید کشور افزوده شده و هم اکنون سهم گاز در سبد سوختی کشور به حدود ۷۰ درصد رسیده است.
آقای عراقی با اشاره به افزایش ۱۵ درصدی گاز در بخش خانگی گفت که «طبق سال‌های گذشته قیمت گاز در بخش خانگی بر اساس دو جدول زمستانی و تابستانی صادر می‌شد که از تاریخ ۱۶ فروردین تا ۱۵ آبان یک قیمت و از ۱۶ آبان تا ۱۵ فروردین یک قیمت دیگر برای گازبها تعیین شده که با این افزایش قیمت هر یک از پلکان‌ها در دو فصل زمستان و تابستان تغییر می‌کند».
وی درباره تابستان گفت که حداکثر افزایش برای این مدت ۱۵۰ تومان تعیین شده است، به طوری که قیمت گاز پیش از این در تابستان ۱۴۴ تومان بود که با افزایش ۱۵ درصدی این نرخ به بیش از ۱۵۰ تومان می‌ر‌سد، اما با مصوبه هیئت دولت تنها ۱۵۰ تومان از مشترکان در هر مترمکعب اخذ می‌شود.
درباره قیمت گاز در زمستان نیز این مقام دولتی اظهار داشت که «پیش از این قیمت گاز در زمستان ۸۴ تومان که با این افزایش ۱۵ درصدی به طور متوسط ۹۶ تومان قیمت هر مترمکعب گاز شده است».
دولت ایران بسته به میزان مصرف گاز، برای هر مترمکعب گاز قیمت متفاوتی در نظر می‌گیرد، به عبارتی قیمت گاز را به صورت پلکانی محاسبه می‌کند. برای نمونه، در سال گذشته قیمت هر متر مکعب بسته به میزان مصرف، از ۴۰ تومان تا ۳۶۰ تومان تغییر می‌کرد.

راديو فردا 5خرداد95

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر