۱۳۹۵ اردیبهشت ۴, شنبه

اینترنشنال بیزنس تایمز
بخشهایی از مقاله ای به قلم هریت سینکلر
۲۱ آوریل ۲۰۱۶ – ۲ اردیبهشت ۱۳۹۵
روحانی به خاطر سرکوب پلیس اخلاقی مورد انتقاد قرار گرفته است
.
یک فعال حقوق بشر و عضو مقاومت ایران حسن روحانی، رئیس جمهور، را به خاطر اینکه اجازه داده است ۷۰۰۰ نیروی جدید پلیس اخلاقی برای سرکوب زنان در خیابانها گشت بزنند، سرزنش کرد.
فریده کریمی عضو شورای ملی مقاومت ایران گفت روحانی قدرت متوقف کردن این اقدامات را داشت. گزارشهای رسیده تاکنون از تهران حاکی است که پلیس مسلح دختران حتی ۱۲ساله را به خاطر عدم رعایت صحیح حجاب متوقف کرده اند. این علیرغم ادعای رئیس جمهور مبنی بر ناتوانی دولت از مداخله است.
کریمی گفت:‌ با گذشت هر روز سرکوب زنان هرچه بیشتر نهادینه می شود. نهادهای سرکوبگر رژیم هرچه وحشیانه تر زنان را سرکوب می کنند. از روز اول این یکی از اصول این رژیم بوده است.
«افزایش ۷هزار نیروی متعهد به سرکوب زنان و تبعیض جنسی هرچه بیشتر به خوبی حاکی از این واقعیت است که حسن روحانی هیچ تفاوتی با سایر آخوندها ندارد و امید بستن به بهتر شدن حقوق زنان در ایران که برخی در شروع دوره ریاست جمهوری روحانی مبلغ آن بودند تنها یک سراب است.»
این هفته به نظر می رسید روحانی از سرکوب پلیس اخلاقی فاصله می گیرد. این نیرو رسماً تحت امر ولی فقیه کشور است، نه دولت. هرچند که دولت امکان اعمال نفوذ بر این نیرو از طریق قانونگذاری و واکنشهای مربوط به آن را دارد.
کریمی افزود:‌ «طبق قوانین رژیم، روحانی اختیارات متوقف کردن اقدامات سرکوبگرانه جدید علیه زنان را دارد. او با امتناع از انجام این کار، عملاً این اقدامات را تأیید می کند.»
«به یاد داشته باشیم که روحانی در خاطرات خود لاف زده بود که بلافاصله بعد از انقلاب ۱۹۷۹ وقتی که او سرپرست اصلی دفاتر و نهادهای وابسته به قوای مسلح ایران بوده شخصاً با صدور دستورالعملهایی اشتغال زنانی که حاضر به پوشیدن حجاب نبودند را ممنوع و حتی از ورود آنها به دفاتر ارتش جلوگیری کرده بود.
او گستاخانه گفت که در آن زمان امیدوار بوده پیشتاز و مشوق وزارتخانه های ایران به تحمیل اقدامات مشابه علیه زنان باشد. با چنین سابقه ای، چه کسی واقعاً باور دارد که روحانی هیچ احترامی برای حقوق زنان ایرانی از جمله حق انتخاب پوشش قائل باشد؟»
به محض اجرایی شدن سرکوب در روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین ۱۳۹۵)، چندین پست در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد مبنی بر اینکه زنان را به خاطر بدحجابی یا موسیقی بلند در خودروهایشان متوقف کرده اند در حالیکه یک دختر ۱۵ساله روایت دلخراشی از تهدید به زندان به خاطر آرایش کردن منتشر کرد....

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر