۱۳۹۵ مرداد ۴, دوشنبه

ایران:‌ ابراز نگرانی وزارت خارجه انگلیس درباره حقوق بشر و زنان



    

 



ایران:‌ ابراز نگرانی وزارت خارجه انگلیس درباره حقوق بشر و زنان
    تاریخ ایجاد در 04 مرداد 1395



وزارت خارجه انگلستان روز ۳ مرداد ۱۳۹۵ با انتشار گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در ایران تأکید کرد که روحانی به وعده های خود درباره بهبود وضعیت زنان در ایران عمل نکرده است.
در بخشی از گزارش «ایران – کشوری با اولویت حقوق بشر» آمده است:
کارنامه ایران در زمینه حقوق بشر موجب نگرانی عمیق است. در سال ۱۳۹۲ وقتی روحانی به ریاست جمهوری انتخاب شد وعده داد که حقوق و آزادیهای شهروندان ایران را ارتقاء ‌بدهد. او در زمینه تبعیض علیه زنان و اقلیت های ملی نیز قول اصلاحات داد و اینکه فضای بیشتری برای آزادی عقیده و بیان ایجاد کند.
اما شواهد چندانی در رابطه با تغییرات مثبت وجود ندارد.
در برخی موارد وضعیت به نظر می رسد که وخیم تر شده باشد. آمار بالای اعدام ها، موضوع نگرانی خاص است. گزارشگر ویژه ملل متحد در رابطه با حقوق بشر در ایران بر این باور است که در سال ۲۰۱۵ بین ۹۶۶ تا یکهزار و ۲۵نفر در ایران اعدام شده باشند، افزایش کلانی نسبت به سال ۲۰۱۴ و بالاترین رقم اعدامها ظرف دهه گذشته است...
زنان از حقوق و امتیازهای برابر با مردان برخوردار نیستند وکماکان با تبعیض مواجه هستند. به عنوان نمونه، زنان متأهل برای ترک کشور مشروط به رضایت همسر خود می باشند. اگر همسران آنها اسناد مورد نیاز برای اخذ و یا تمدید پاسپورت را امضاٰء نکنند، آنها حتی با ممنوعیت سفر مواجه خواهند شد. در ماه سپتامبر، یکی از برجسته ترین زنان فوتبالیست ایران، نیلوفر اردلان،‌ با امتناع همسرش از دادن اجازه نتوانست برای شرکت در مسابقات به مالزی سفر کند.
در حالی که برخی از اقلیت های مذهبی رسماَ در قانون اساسی حفاظت شده اند، اما در واقعیت امر بسیاری از غیرمسلمانها مورد تبعیض قرار می گیرند و تلاش مسلمانان برای تغییر اعتقادات آنها منجر به محاکمه جنایی می شود. به طور مثال، در سال ۲۰۱۵، به طور مرتب گزارشهایی درباره دستگیری اعضای مسیحی کلیساهای خانگی و بسته شدن شرکت هایی که صاحبان بهایی دارند می رسید... 
ما از تمدید مأموریت گزارشگر ویژه ملل متحد در ایران استقبال می کنیم. ما به حمایت از این مأموریت ادامه می دهیم و امیدواریم که ایران از این فرصت برای تعامل با ملل متحد استفاده کند.
https://www.gov.uk/government/publications/iran-human-rights-priority-country/iran-human-rights-priority-country

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر