۱۳۹۵ مرداد ۲۳, شنبه

ايران: سه روز پس از تکذیب، خبر اعدام‌ها در ارومیه تایید شد



سه روز پس از تکذیب، خبر اعدام‌ها در ارومیه تایید شد
تنها سه روز پس از تکذیب خبر اعدام شش زندانی در ارومیه توسط یک مقام قضایی، رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی اعلام کرد که یک زندانی «امنیتی» و چهار زندانی «مواد مخدر» روز سه‌شنبه، ۱۹ مرداد، اعدام شده‌اند.
توکل حیدری روز شنبه، ۲۳ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری میزان، خبرگزاری رسمی قوه قضائیه، بدون ذکر نام، «زندانی امنیتی» اعدام شده را متهم کرد که عضو گروه کومله بوده است.
در مصاحبه این مقام قضایی هیچ دلیلی برای عدم اطلاع‌رسانی درست، تکذیب اولیه و تایید کنونی خبر عنوان نشده است.
حیدری همچنین در واکنش به «جوسازی‌های مسموم رسانه‌های ضد انقلاب و معاند» اعلام کرد که این فرد «به اتهام محاربه و استفاده از سلاح گرم که موجب» مرگ سه مامور نیروی انتظامی و مجروح شدن دو مامور دیگر شده به اعدام محکوم شده بود.
محمد عبداللهی پیش از این در نامه سرگشاده‌ای به رئیس قوه قضاییه ایران خواستار برگزاری دادگاه عادلانه برای خود شده بود.
اتهام او محاربه از طریق عضویت در یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان عنوان شده بود، اما وکیل وی می‌گوید که آقای عبداللهی هرگز دست به سلاح نبرده و به همین خاطر از اتهام محاربه بری شده بود.
به گفته این وکیل، قاضی دادگاه انقلاب دستور «نقض حکم دادستانی» را صادر کرده و بر اجرای حکم اعدام «اصرار» داشته است.
حکومت ایران روز سه‌شنبه، ۱۲ مرداد، نیز ۲۰ زندانی را که اکثر آنها کرد اهل سنت بودند، به اتهام اقدامات «تروریستی» اعدام کرد.
این رخداد اما اعتراض گسترده نهادهای مدافع حقوق بشر را به دنبال داشت که روند دادرسی متهمان را «ناعادلانه» خوانده و عنوان کردند که اعترافات متهمان زیر شکنجه گرفته شده است.
پس از اعدام این زندانیان گزارش‌هایی از حمله به ماموران نیروی انتظامی در شهرهای استان‌های غربی ایران منتشر شده است.
از جمله شامگاه سه‌شنبه ۱۹ مرداد یک موتورسوار شیئی انفجاری را به داخل یک خودروی گشت نیروی انتظامی در شهر مریوان در استان کردستان پرتاب کرد که دو روز بعد جان یک مامور نیروی انتظامی را گرفت.
همچنین به گفته مقامات دولتی، عصر روز دوشنبه ۱۸ مرداد نیز دو موتورسوار چند نارنجک صوتی را به یک کلانتری نیروی انتظامی در شهر سردشت در استان آذربایجان غربی پرتاب کردند که این حادثه تلفات جانی در پی نداشت.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر